اجمد نكت مصرية

يشتهر المصريون بروح الفكاهة والمرح، ويظهر ذلك جلياً في النكات التي يستمتعون بتبادلها فيما بينهم، ينظرون إلى النكت المضحكة أنها ضمن الأمور المسلية التي تدخل البهجة والفرح في قلوب الناس، وفيما يأتي نسعد بذكر بعض هذه الـ نكت مصرية التي ضحك بسببها العديد من العرب والمصريون بالخصوص.

 

Advertisement / أعلانات

اجمل النكت المصرية

 

نكت مصرية “صورصار”

  • صورصار دخل محل ميني ماركت طلع فرحان اوى ليه
    عشان لقى اسمه على علبة ريد ! قال هوا انا مهم ومشهور للدرجة دي

 

نكت مصرية “محشش”

  • واحد بيحشش ماشى مرعلى وحدة ست بتتحرق ومولعه نار قالها منورة يا حجة !
  • اتنين محششين و مكترين بالعيار شوية بيتفرجو علي نشرة الاخبار فالاول بيقول للتاني هيه النشره طولت اوي كده ليه!
    التاني قله شكلها بقى الحلقه الاخيره !
  • محشش بيقول لصاحبه اللي زيه محشش : إيه اخبار أبوك؟
    بعدين افتكر ان ابوه مات من فتره فـ كمل بسرعة: لسه في نفس التربة ؟
  • محشش سأل واحد بالطريق طلع برضو محشش زيه : ايه رأيك عيد الفطر هيوافق يوم الخميس.
    فـ قله المحشش الثاني : إذا ضغطنا عليه أكيد حـ يوافق.
  • محشش بيأشر لتاكسى قله فاضى يسطه؟
    قال ايوة فاضي اركب
    قله المحشش طيب انزل نتكلم شوية!
  • مجموعة فيران بيحششو، الأول بقول انا السم ما يأثر فيه زى السكر و بحطه ع الشاي كمان
    الثانى قال: وانا بدخل المصيدة بـ اكل الجبنة والعب شوية رياضة جواها واطلع اوام
    الثالث بقى قال: انا باضرب البسه بالقلم كل يوم وراجع مبسوط !
  • عربية شرطة وقفه و محشش معدى
    الظابط بيقوله تعالي يلا اركب بسرعه !
    المحشش قاله تسلم ياكبير البيت قريب

 

نكت مصرية “مسابقة من سيربح المليون”

  • بيقولك فيه محشش سجل بمسابقة من سيربح المليون واشترك بيها وجاوب علي السؤال الاول بنجاح، وكان السؤال الثاني بيقول: عصفور باليد ولا عشرة على……….
    أ)الشجرة ب) البقرة ج) الصفراء د) الحمراء
    فقال المتسابق لجورج قرداحي ده السؤال صعب شوية. ما نسأل الجمهور،
    فكان جواب الجمهور بنسبة 100% الجواب الأول الشجرة،
    فقال لجورج الجمهور مش دايماً على صح،
    نشيل إجابتين. شاله إجابتين فبقي الجواب الأول الشجرة والجواب الثاني البقرة بس
    فقال لجورج يااادي المصيبة بقى الجوابين الشاكك فيهم .
    طب نتصل بصديقي ( سمعه ) فاتصل بسمعه ( إزيك يا أبو بلحة ، أم بلحة ازيها والعيال عاملين ايه –) راحت الثلاثين ثانية وملحق يسأله السؤال.
    فقال جورج قرداحي للمتسابق وهلا شو بدك تسوي !
    فقال المتسابق: راح أنسحب ياعم و آخد ال 200 ريال بتاعت السؤال الأول والمثل بيقول: عصفور باليد ولا عشرة على الشجرة.

 

نكت مصرية “امتحان شفوي”

Advertisement / أعلانات

  • مره طالب مدرسة دخل امتحان شفوى فالأستاذ بيقله :
    بتركب ايه وانت جاى المدرسة الصبح ؟؟
    …الطالب : بركب الاتوبيس
    الاستاذ قاله : حلو اوى .. لو الدنيا حر ف الاتوبيس هتعمل ايه ؟؟
    الطالب : هفتح الشباك
    …الأستاذ : جميل … احسبلى بقا كميه الهوا اللى داخل الاتوبيس وهو ماشى على سرعه 60 كيلومتر ف الثانيه
    طبعا الواد معرفش والاستاذ حطله صفر .
    فهو خارج قابل واحد صاحبه فقاله على السؤال
    ودخل الاستاذ بعده
    الأستاذ للطالب التانى: بتيجى المدرسة بايه الصبح ؟؟
    الطالب : بعربية بابا
    الاستاذ : طب لو عطلانه ؟؟
    الطالب : بكلم اخويه ييجى ياخدنى بعربيته
    الاستاذ : طب لو مش موجود؟؟
    الطالب: بخلى ماما توصلنى
    الاستاذ : طب لو وراها شغل
    الطالب : بركب تاكسى وخلاص
    الاستاذ : طب لو ملقيتش تاكسيات ؟؟
    الطالب: بركب الاتوبيس وامرى لله .. هو يسترها بقا من عنده
    الاستاذ : حلو اووووى .. لو الدنيا حر ف الاتوبيس هتعمل ايه ؟
    الطالب : هقلع الجاكيت
    الاستاذ : طب لو حر اووووى ؟؟
    الطالب : هفتح زراير القميص
    الاستاذ : طب لو حر جدا جدا
    الطالب : هقلع القميص
    الاستاذ: استغرب ! وقاله : طب لو نار جهنم حواليك هتعمل ايه ؟؟؟
    الطالب : هقلع البنطلون
    الاستاذ : قاله طب لو مش قادر تستحمل وخلاص هيغمى عليك وقدامك شباك ؟
    الطالب : بص بقا انا ممكن اقلع ملط بس ما افتحش شباك الاتوبيٍس

 

نكت مصرية “تسممت الميه”

  • واحد ومراته نايمين. فسمع صوت فالشارع فقام يشوف فيه ايه
    فجاره شافه وقله: الحق. بيقولوا مية الحنفية مسممة و اللى يشرب منها حيموت
    وعلى الدوشة دي مراته قامت و قالتله: فيه ايه يا حبيبى؟ ايه الدوشة دى؟؟
    راح قفل الشباك بسرعة و قالها: مفيش يا حياتى. المية حتقطع يومين
    اشربى و نامى

 

نكت مصرية “انتم مصابيح المستقبل”

  • بيطلع الاستاذ على الطلاب وبقلهم انتم مصابيح المستقبل
    بص الطالب لزميله لقاه بسابع نومة
    فقال الطالب يا أستاذ اللمبة اللى جمبى اتحرقت !

 

نكت مصرية “مسطول”

  • مسطول لقى واحد صاحبه مستفز من امريكا، المسطول حب يهدي صاحبه شوي، وقاله شوف يا صاحبي امريكا من غضب ربنا عليها خلاها هناك فى آخر الدنيا !
    لكن مصر يادوبك ساعتين بالبيجو
  • مرة واحد مسطول ماسك قنبلة وعايز يرميها ويمسكها فكان في واحد معدي سأله قالوا انت مش خايف انه القنبلة تنفجر !
    قالوا متخفش معايا واحدة غيرها !!
  • إتنين ماشين فى الصحرا واحد منهم مسطول طلع عليهم اسد فالثاني رماه بطوبة وجرى بيبص وراه لقى صاحبة المسطول واقف بيقولة إنت مبتجريش لية قالو وانا مالى هو انا إللى ضربته !

 

نكت مصرية “منوعات”

  • بيقولو واحد عنده أرق مش قادر ينام فقالو صاحبه خد دي الطريقه عشان تنام عد لغاية 500 وهتنام بعدها
    بدأ صاحبه يعد ولما نعس راح غسل وشه وجا يكمل للـــ 500 !
  • مره واحد راح يعزى في واحد مات فهو ماشى فى الجنازه قابل بياع بطيخ فشترى بطيخه فالناس طول ماهيه ماشيه بالجنازة بتبص للبطيخه وتقول كلنا لها
    راح رادد عليهم وقال محدش واخد منها حاجه.
  • واحد بلديتنا راح سافر لأمريكا لقى ناس كتير لابسين تشيرت مكتوب علية سفن اب كوكاكولا – بيبسي .. راح كتب على الجلابية عصير قصب.
  • مرة واحدة ست متجوزه بتقول لجارتها الحقيني يا أم علي بعت جوزي يجيبلي ملوخية راح مخبوط بأتوبيس!
    قالت جرتها يالهوي وعملتي إية طيب ! قالت عملت بامية وامري لله.
  • مره واحد كان قاعد في الصاله فمرت مراته و لاقته بيقري في كتاب عنوانه (الرجل سيد المنزل) فـ قالتله انت مش هتبطل تشوف الكتب الخياليه دي.
  • رسم الاستاذ رسمه وقال حان موعد اختبار المجانين باب مقفول على الحائط واحد ركله والاخر بيرمي فيه وضحك الاخير فظن الاستاذ أنه شفى فسألة عما يسعده فقال له المجنون : المفتاح فى جيبتي
  • وحده بتقول لجوزها لو ما كنتش رضيت اتزوجك كانت حياتك بقت فاضيه قالها : ايوه بس جيبتي وقتها حتبقى مليانه .
  • في واحد اسمه فوزي ودلوع اوى, أهله دخلو الجيش , فـ سأله القائد : تعمل ايه يافوزي لو قابلت العدو
    قال : ارمي السلاح في وشه و اقولوا اكرهك، بحبكاش، اكرهك.

كانت قائمة بافضل مجمموعة نكت مصرية ان اعجبك المقال لا تبخل علينا بمشاركته مع اصدقلئك.

Advertisement / أعلانات

مواضيع ذات صلة